Vår andra dag i London

Efter vår första kväll i London, vaknade vi runt 8.00 och gick till frukosten (som ingick i priset). Frukosten var helt okej, dock var den absolut inte som hemma, men det hade vi inte räknat med heller. Den bestod av flingor, mjölk, rostad macka med sylt, juice och så kaffe & te. Kaffet var ingen höjdare, då man var tvungen att ta varmt vatten och blanda det med kaffepulver. så det skippade vi.

När vi fått i oss lite frukost gick vi till rummet och gjrode iordning oss. Sedan gick vi bort till Starbucks och köpte en kaffe. Där finns det mycket att välja på om man gillar kaffe! men det finns även en massa annat gott man kan köpa.

Efter det tog vi tunnelbanan till Oxford Street och gick till klädaffären Primark (som vi har skrivit om i tidigare inlägg) och det är ett ställe som vi varmt kan rekommendera! Där finns kläder för alla smaker och priserna passade oss perfekt som skulle leva på en låg budget. Vi gjorde en massa fynd där och spenderade mycket tid i denna butik. Måste också säga att deras kassa system var väldigt smart upplagt med tanke på hur mycket folk det var. Det gick fort att betala och behövde inte stå i kö allt för länge.

Men vi besökte inte bara Primark, utan vi gick också till Topshop där det fanns många fina kläder, men priserna där låg lite högre. Vi ångrade oss lite att vi gick till Primark först, för då blev vi lite bortskämda med priserna. Men vi hittade en del kläder på Topshop ändå.
Vi besökte även H&M och där tyckte vi att det kändes som att gå in i en H&M-butik hemma i Sverige, det såg likadant ut, priserna var nästan likadana och många utav kläderna var likadana. Dock så var vi bara inne i en utav H&M butikerna i London, så jag tror säkert att det finns större butiker med lite annorlunda kläder än hemma!
Vi hann även med en sväng in på Zara där det ungefär var som på Topshop, det fanns fina kläder men som var lite dyrare.

Vi åt lunch på en restaurang som hette Spaghettihouse som var italienskt, där tyckte vi maten var god. Hälften av oss åt pizza och resten åt pasta. Tror alla var nöjda med maten och personalen var trevliga.

Efter vår första shopping dag var vi trötta och tog tunnelbanan "hem" igen. och där avslutar jag detta inlägg och låter någon annan fortsätta att berätta om vår andra kväll i London...

XX

/ Linda

Videoinlägg #1

Tänkte avsluta "varje dag" med ett klipp. Det här är från första dagen (natten) då vi blev bjudna till Aura Mayfair night club på Oxford Street. Klippet blev varken lyckat eller långt, men det är alltid lite småkul med klipp ;) ..

Lägger ut några bilder också :)

Lite folk..

Nathalie "Lian" och Sofia

Jag (Ivana) och Tanya

Emily "Emmy", Linda och Lian

Yeeaah

Tack ännu en gång till Ida som fixade denna utgång för oss- helt gratis! Och tack till Idas kompis Sofia- som mötte upp oss, och fixade allt, då Ida inte kunde vara där.

God natt!

Ivana

Vår första kväll/natt i London

Jag tänkte fortsätta att berätta om våran första dag i London, och vi har ju (som ni kanske märkt) kommit fram till kvällen och natten.

Medans Lian och Linda gick upp till rummet för att göra iordning sig tog resten av oss tjejer tunnelbanan till Oxford Street för att köpa nödvändigheter som shampoo osv. Men detta var ju inte det lättaste kan jag tala om. Vi letade i varenda passande affär som fanns på gatan, men utan resultat. Efter ca. 40 minuters letande bland flera tusen sistaminuten shoppingmänniskor fann vi Shampoo och Balsam på Marks & Spencers. £2 för båda två, vilket motsvarar ca. 24 svenska kronor. Med andra ord en bra deal!

Efter detta hets tog vi tunnelbanan tillbaka till hotellet, vilket bara tog ca 5 minuter. Då gjorde resten av oss iordning oss för att bege oss till en närliggande resturang. Vi åt Thai-mat på resturangen Kiasu och här började drama tillfälle numero 2.

När vi bett om att få dela notan på 6 och betala var för sig kände vi oss nöjda och jag gick ner för att kissa. När jag kommer upp ber de mig att betala. Jag trodde det fattades några pence, så upp med korvörena och ett leende mot killen kassan. Då börjar han gapa på mig och säga att det fattas 10 pund. Han vill alltså att jag ska betala för min mat igen (vilket den knappast var värd).. Jag och resten av tjejerna blev förstås vansinniga och speciellt Ivana & jag ställde till med ett j*vla liv inför hela resturangen. Det hela slutade med att vi kom fram till att killen i kassan hade tagit mina pengar eftersom jag inte var där och sedan sagt att jag inte betalat. Jag slapp i alla fall betala dubbelt, men rekomenderar inte att äta här då personalen var ytterst otrevliga...

Efter detta åkte vi vidare till Oxford Street för att möta upp Sofia som bjudit ut oss på en helkväll med gratis inträde och drinkar på en av Londons kändisklubbar. Och även här hade vi motgångar... Adressen vi skulle till fanns på två olika ställen i London, och självklart ledde alla vi fråga oss till det som var fel. Och efter en timme slog det till i mitt gamla London huvud att vi faktiskt var i fel del. Vi var i västra och södra till sydvästra. Vi kom äntligen fram och besökte först och främst en pub som hette Clarence. Folket här var i mycket blandade åldrar och maxantalet på antalet gäster hade säkert överstridits då det var smokfullt där inne, men stämningen var trevlig och pubben att rekomendera :).

Efter detta ville vi döda lite tid genom att ta en snabb fika på fiket Nero. Ett trevligt fik med riktigt bra musik och goda tilltugg och drycker. Detta fik är en kedja och finns på många olika delar av London, inte bara i den västra.

Nu var det äntligen dags till det vi längtat till så himla mycket. Att få möta upp Sofia och kliva in i en ny och häftig värld. Påväg dit mötte vi massor med exklusiva limmosiner och stämningen var på topp. Vi behövde inte heller stå i någon kö då vi stod med på gästlistan, så det var bara att kliva in. Sen började kvällen med gratis drinkar, en himla massa överklassiga London-bor och jätte bra musik. Dansgolvet må varit litet, men det var en upplevelse i sig att bara få vara där! Platsen vi besökte hette Aura Mayfair och låg på St. James Street i närheten av Piccadilly Circus. Inträdet brukar ligga på £20-30 pund, och jag kan tänka mig att det är standard priset att betala för att komma in på den typen av klubbar i det området. Men eftersom vi hade turen att Sofia och Ida (som vi tyvärr inte fick träffa) fick kontakt med oss fick vi allt gratis, vilket passade oss på våran Låg Budget Resa!

Efter den här långa dagen var det skönt att få komma tillbaka till vårat trånga men mysiga rum, och vi var fulla av förväntningar inför morgondagens äventyr som nästa inlägg kommer handla om :-)

xx Emily

En bild från AURA på Tanya, Jessica och mig.

Från flygplatsen (Stansted) till vandrarhemmet (Bayswater)

I tidigare inlägg har ni ju läst om vad som hände Lian. Så glöm inte att kolla upp saker och ting i säkerthetsskull innan ni åker iväg någonstans. Att "räkna med saker" eftersom det har varit så innan och på andra ställen funkar inte alltid. Så om ni inte vill råka ut för liknande saker- dubbelkolla alltid!

Flygresan tog lite längre än två timmar. Eftersom vi vaknade runt 5 tiden (lörd 23/1) så var alla trötta, och några av oss sov hela resan (jag var en av dem.)
Vi var framme på Stansted flygplats runt 12.30 och det första vi gjorde (förutom att hämta väskorna såklart) var att gå på toa och därefter äta oss mätta! Eftersom Burger King inte finns i Norrköping så passade vi på att äta där. Alla beställde stora menyer och när vi hade ätit klart gick vi ner till bussarna och ställde och i ledet till Liverpool Street. Ledet var väldigt långt eftersom alla tåg var inställda, så vi fick stå i kö i ca 90 minuter. Bussresan tog ungefär en timme och bussbiljetterna hade vi köpt på Skavsta (tur och retur £14.)

Väl framme på Liverpool Street började vi fotografera direkt. Alla var ju så uppspelta över hur sjukt häftigt och stort London är. Dessutom ser alla människor så olika ut där. Vissa gick runt i bara en t-shirt, andra med leopard uggs med en guld jacka till! Det var det som var fasinerande att tänka på- människor i storstäder bryr sig mycket mindre om vad andra tycker och tänker om deras klädstil. I Norrköping går de flesta runt i Gina Tricot eller Monki kläder, och de flesta ser likadana ut- mer eller mindre. Sedan får jag inte glömma att nämna vädret- det var sjukt skönt! Deras vinter är ungefär som vår höst, så dagen efter gick vissa av oss runt med skinnjackor. Vi hade turen med oss att vi slapp regn också, alla dagar utom en.

Sedan var det dags att ta tunnelbanan till Queensway (där vi skulle bo) -och det var inte alls långt. Det som var ännu skönare var att vårt vandrarhem låg precis vid tunnelbanan, så vi slapp gå runt och släpa på våra väskor!

Utanför vandrarhemmet-
Utsidan såg ut som på bilderna vi hade sett innan vi åkte.

Inne på vandrarhemmet-
Vi betalade £5 var för 3 nycklar vi fick. När vi checkade ut så fick vi tillbaka pengara. När vi betalat, fått kvitto och nycklar så gick vi upp till vårt rum. Och om vi säger såhär: rummet var nästan mindre än mitt rum hemma! Vi skrattade när vi kom in på rummet. Vi fick knappt plats. Det fanns tre våningssängar, ett klädskåp, ett "säkerhetsskåp" (som vi inte använde), ett mindre skåp och sen ett badrum. Badrummet var nog värst. Det gick inte att få ljummet vatten utan det var brännande hett eller iskallt, så vi försökte ta lite av varje - när vi tvättade händerna. Duschen funkade bättre, men strålen var inte så stark och man var tvungen att stå nära intill väggen för att kunna duscha ordentligt. Jag kanske låter negativ, och det är inte meningen. Det var så det var och såg ut och med det vill jag ha sagt att ni aldrig ska låta er luras av bilder och information- speciellt när något är extra billigt.

Jag ska inte ljuga. Vi gnällde lite först. Därefter bestämde vi oss för att "det inte gjorde något." Syftet var ju ändå att klara sig på en låg budget och vandrarhemmet kostade inte mycket alls. Så efter det såg vi bara framåt. Vi packade upp, bäddade våra sängar och därefter gick vi till Spar och köpte vatten. Efter det startade våra äventyr-och Oxford Street var där vi började.. ;)

Xx
/ Ivana

"Du får inte åka till London"

Hej på er GIL läsare! Jag känner att jag kanske borde stå för det första inlägget, då det var pga mig/mitt id-kort som dramatiken på Stockholm Skavstas flygplats skapades. Jag vill börja med att berätta en sak, ÅK INTE TILL LONDON/ENGLAND PÅ ETT ID-KORT. Jag gjorde det, och det gick inget vidare. Såhär gick det till:

Vi står i pass kontrollen, planet går om ungefär 20minuter. Jag lämnade fram mitt pass, och hon säger:
"du kan inte åka till London på det här".
Jag försöker övertyga henne om att det går, för jag "har ju faktiskt åkt till Spanien och Grekland på det där", men hon ger sig inte. "England har andra lagar" säger hon, så jag får rusa bort till polisstationen på andra sidan vägen för att göra ett provisoriskt pass. Väl på polisstationen så har polismannens system hängt sig, vilket betyder att detta kan dröja! Med paniken i kroppen och alla tusen tankar som snurra så var det inte mycket som föll på plats. Jessica var med mig, och det tackar jag gudarna för, jag hade aldrig klarat av det där ensam! Tillslut fick jag mitt provisoriska pass och vi sprang, verkligen sprang, till flyget. Vi hann med det på sekunden! :D Så planet lyfte mot London, och vi hade ingen aning om hur kul denna resa skulle bli.. Här avrundar jag, och låter någon annan kär GIL medlem ta över :)

Kram på er! /Nathalie

imorgon går planet till London

Ja, ni hörde rätt! Nu är det bara en dag kvar tills vi reser iväg och slutför detta projekt. Alla vi tjejer i denna projektgrupp tycker att det ska bli oerhört spännande och framförallt roligt! Som Ivana skrev i det förra inlägget, har ni några tips på vad ni tycker att vi ska pyssla med när vi är i London? En sak är säker att det kommer publicerar väldigt många och intressanta inlägg här i bloggen när vi kommer hem. Bilder, videobloggar och ja allt! Ni kommer att kunna följa våran resa dag för dag väldigt detaljerat. Visst låter det spännande? Ja, jag trodde väl det!

/jessica

Snart åker vi

Så är det ;)

Tiden går fortare än vad man tror. Från att ha fått säga "vi åker om några månder" så får vi istället säga "vi åker nu på lördag!" På lördag lyfter vårt plan och vi har fixat skjuts till Skavsta. Min pappa och Lians föräldrar kör oss dit. Känns skönt att det är avklarat nu, så då återstår bara hemresan. Det löser sig nog, som allt annat gör för oss. Bästa teamet!

Just det.
Tänkte fråga om det är något ni läsare undrar/önskar/rekommenderar?? Med tanke på att vi åker snart så är det bra om ni skulle kunna lämna en kommentar på vad ni verkligen vill få information om. Kanske nu innan vi åker, men jag syftar mer på när vi är där. Vi (GIL) har planerat att göra en massa roliga saker där borta som ni kommer få ta del av (både genom vanliga inlägg men även videoinlägg!), men är det något speciellt så är det bara att lämna en kommentar! Vem vet ni kanske får läsa om just det sen ifall vi tycker det låter kul att testa osv.
Så var inte blyga!
: )

/Ivana

Nine days left!

Nu börjar resan närma sig och vi har börjat pula med de sista förberedelserna inför resan. Ni vet. Vem som ska skjutsa till flygplatsen, hur dagarna ska se ut mer exakt, vad vi ska äta osv. Nu börjar vi få grepp om det och det är bara att packa väskorna och åka! Det känns nästan overkligt. Kändes inte som att det var alls länge sen vi satt med stora drömmar att få åka utomlands på projektet. Vi trodde inte att vi skulle komma längre än till Stockholm eller Göteborg... Och nu sitter vi här, med ett genomförbart projekt och biljetterna liggandes på skrivbordet. Underbart!

Ville också tipsa om en hemsida som omfattar en stor del av det man kan ha funderingar om och kan göra i London: http://www.visitlondon.com/

/Emmy

"London's best cafés and coffee shops"

Hittade en hemsida där det står information om vad det finns för olika caféer i London, och var dessa ligger! De är tydligen dem bästa i London, great!

Klicka här.

P.S.- Då var det bara 2 veckor kvar tills vårt plan lyfter! yeees då

/Ivana

En liten kort presentation..

För er som inte riktigt vet vilka vi är eller hur vi ser ut hade vi tänkt göra en kort presentation av oss för er... Vi är som ni vet sex stycken tjejer som går på Hagagymnasiet i Norrköping. Vi går alla i samma klass och läser Natur/Samhälls programmet. Vi går vårt tredje och sista år och det är just därför vi har detta arbete. Ett projektarbete som går ut på att göra ett grupp-projekt tillsammans för att sedan redovisa inför klasskamrater och lärare på skolan.

Här har ni bilder & namn på oss medlemmar:

Nathalie "Lian" Wallman, 18 år              Tanya Massamba, 18 år

Linda Gillåker, 18 år                                  Jessica Ekeberg, 18 år

Ivana Vuletic, 18 år
                                     Emily "Emmy" Telfer, 18 år

New Look

16 dagar till avresa och vi längtar bara mer och mer! Men vi saknar respons från er läsare. Vad vill ni ha mer av? Har ni några tips till oss när vi besöker London? Vi blir mer än glada av kommentarer och tips. Så var inte blyga!

En affär som är väldigt populär bland ungdomar av båda könen är New Look. Den är av typen ganska lik H&M. De har fina och moderna kläder med en prislapp som inte suger ur hela studiebidraget på en sekund. Vilket passar oss 6 resenärer som inte har särskilt stor reskassa eller en pappa som betalar allt vi pekar på...

Det finns ett flertal New Look affärer i London, en på Oxford Street bland annat.

För att kolla affärens utbud m.m
kan man besöka deras hemsida:
www.newlook.co.uk

Ha det gott! /Emmy

5 bra pubar i London

Detta hittade jag på aftonbladet.se.

O"Neills
Adress: 37-38 Great Marlborough Street.
T-bana: Leicester Square.

Största irländska puben i London. Tre våningar med irländsk musik, stora mörka trämöbler och shamrocks (små irländska växter) i glasen med Guinness.

Waxy O"Connors

Adress: 14 Rupert Street.
T-bana: Leicester Square.

Irländsk pub inredd som en gammal kyrka. I entrén möts du av en biktstol, i baren av en predikstol. Säljer öl på fat och de klassiska mörka, irländska ölsorterna.
Ofta fullt på helgerna, men finns det inte plats så gå tvärs över gatan till "Waxy"s little sister".

Intrepid Fox

Adress: Wardour Street.
T-bana: Leicester Square.

Definitivt en annorlunda upplevelse. Dödskallar och skelett pryder baren, som ofta är full av gamla rockare och stora män klädda i svart. En ljudnivå som kan spräcka glas.

The Old Chechire Cheese

Adress: 145 Fleet Street.
T-bana: Blackfriars.

Detta kända vattenhål från 1600-talet är populärt bland turister, men har också många lokala gäster. Flera stora, mörka barer och öppna spisar som brinner på vintern.

Freedom Brewing Company

Adress: 41 Earlham Street.
T-bana: Covent Garden.

Puben som ser ut som ett ånglok eller pannrummet på en gammal ubåt har mat med riktigt bra kvalitet. De hembryggda ölsorterna gör puben värd ett besök.

5 coola klubbar i London

Hittade även detta på aftonbladet.se

Pop

Adress: 14 Soho Street.
T-bana: Tottenham Court Road.

Ett av de hippaste ställena här just nu, vilket märks på kön. Unga, glammiga människor utan pengaproblem har sina rendezvous här. Inredningen är pop-inspirerad och det sticker i ögonen från det gröna och rosa neonljuset som dominerar inredningen.
Värt att kolla in: Englands första urinoar för kvinnor - med en bruksanvisning på väggen.

Bar Rumba
Adress: 36 Shaftesbury Avenue.
T-bana: Piccadilly Circus.

Stor, populär bar/klubb som har olika teman olika kvällar. På tisdagar är det salsa, jamaicansk öl och Gypsy Kings för hela slanten. Kan du inte redan dansa så kom på lektionen mellan 19 och 21. Annars är det bara att sätta sig på läktarplats och njuta av att titta på de som vet hur man svänger rumpan på rätt sätt. Inträde kostar runt 60 kr.

Tiger Tiger
Adress: 29 The Haymarket.
T-bana: Piccadilly Circus.

Mycket kostymer och lite äldre, modemedvetna människor. Här kan man först äta god mat i restaurangen, sen ta en drink i baren där popmusiken håller en pratvänlig ljudnivå, och till sist gå upp en våning och skaka loss på dansgolvet där det är klubb varje kväll.

Fabric
Adress: 77A Charterhouse Street.
T-bana: Farringdon.

Om du älskar att dansa till techno, funk, hiphop eller house-musik så är detta stället för dig. En stor källarlokal med plats för 2 500 personer och en enorm musikanläggning som pumpar fram till småtimmarna. Här spelar många av Londons absolut bästa dj:s.

606 Club
Adress: Lots Road 90.
T-bana: Fulham Broadway.

Låt dig inte skrämmas av att stället ligger långt inne i en mörk gränd, att du inte hör nån musik utifrån och att entrén består av en stor stålgrind. När du väl kommer in - boka bord ärett måste - finner du en härlig jazzklubb. Klubben har kört i 30 år och här spelar tio olika band varje vecka.

West End

Gott Nytt År våra trogna bloggläsare! Hoppas ni haft ett lika bra Nyårsfirande som oss GIL-tjejer och att ni ser fram emot detta år lika mycket som vi gör! :)

Årets första inlägg handlar om Musikaler. Ni vet de stora showerna, med häftiga kläder, underhållande handling och en himla massa fina sångröster? Något som vi i Sverige inte får stöta på i lika stor utsträckning som London erbjuder.

Om man vill se en musikal ska man besöka "West End". Det ligger väster om själva city eller kärnan av London om man hellre vill kalla det det. På senare dagar har man ansett att West End till och med är stadens mest centrala område. - Antagligen för att det finns så pass mycket att göra här. I detta område finns det en mängd underhållning i olika typer, men är som sagt mest känt för alla teatrar och musikaler som finns här.

Några musikaler som spelas just nu är bla; Mamma Mia, We will Rock you, Grease, Hairspray, Lion King, Chicago och Dirty Dancing. Själv har jag sett Grease, Lejon Kungen, Romeo och Julia och flera andra. De är alla väldigt fascinerande och värda att se!

För mer information eller om man skulle vilja kolla på biljettpriser,