Vår första kväll/natt i London

Jag tänkte fortsätta att berätta om våran första dag i London, och vi har ju (som ni kanske märkt) kommit fram till kvällen och natten.

Medans Lian och Linda gick upp till rummet för att göra iordning sig tog resten av oss tjejer tunnelbanan till Oxford Street för att köpa nödvändigheter som shampoo osv. Men detta var ju inte det lättaste kan jag tala om. Vi letade i varenda passande affär som fanns på gatan, men utan resultat. Efter ca. 40 minuters letande bland flera tusen sistaminuten shoppingmänniskor fann vi Shampoo och Balsam på Marks & Spencers. £2 för båda två, vilket motsvarar ca. 24 svenska kronor. Med andra ord en bra deal!

Efter detta hets tog vi tunnelbanan tillbaka till hotellet, vilket bara tog ca 5 minuter. Då gjorde resten av oss iordning oss för att bege oss till en närliggande resturang. Vi åt Thai-mat på resturangen Kiasu och här började drama tillfälle numero 2.

När vi bett om att få dela notan på 6 och betala var för sig kände vi oss nöjda och jag gick ner för att kissa. När jag kommer upp ber de mig att betala. Jag trodde det fattades några pence, så upp med korvörena och ett leende mot killen kassan. Då börjar han gapa på mig och säga att det fattas 10 pund. Han vill alltså att jag ska betala för min mat igen (vilket den knappast var värd).. Jag och resten av tjejerna blev förstås vansinniga och speciellt Ivana & jag ställde till med ett j*vla liv inför hela resturangen. Det hela slutade med att vi kom fram till att killen i kassan hade tagit mina pengar eftersom jag inte var där och sedan sagt att jag inte betalat. Jag slapp i alla fall betala dubbelt, men rekomenderar inte att äta här då personalen var ytterst otrevliga...

Efter detta åkte vi vidare till Oxford Street för att möta upp Sofia som bjudit ut oss på en helkväll med gratis inträde och drinkar på en av Londons kändisklubbar. Och även här hade vi motgångar... Adressen vi skulle till fanns på två olika ställen i London, och självklart ledde alla vi fråga oss till det som var fel. Och efter en timme slog det till i mitt gamla London huvud att vi faktiskt var i fel del. Vi var i västra och södra till sydvästra. Vi kom äntligen fram och besökte först och främst en pub som hette Clarence. Folket här var i mycket blandade åldrar och maxantalet på antalet gäster hade säkert överstridits då det var smokfullt där inne, men stämningen var trevlig och pubben att rekomendera :).

Efter detta ville vi döda lite tid genom att ta en snabb fika på fiket Nero. Ett trevligt fik med riktigt bra musik och goda tilltugg och drycker. Detta fik är en kedja och finns på många olika delar av London, inte bara i den västra.

Nu var det äntligen dags till det vi längtat till så himla mycket. Att få möta upp Sofia och kliva in i en ny och häftig värld. Påväg dit mötte vi massor med exklusiva limmosiner och stämningen var på topp. Vi behövde inte heller stå i någon kö då vi stod med på gästlistan, så det var bara att kliva in. Sen började kvällen med gratis drinkar, en himla massa överklassiga London-bor och jätte bra musik. Dansgolvet må varit litet, men det var en upplevelse i sig att bara få vara där! Platsen vi besökte hette Aura Mayfair och låg på St. James Street i närheten av Piccadilly Circus. Inträdet brukar ligga på £20-30 pund, och jag kan tänka mig att det är standard priset att betala för att komma in på den typen av klubbar i det området. Men eftersom vi hade turen att Sofia och Ida (som vi tyvärr inte fick träffa) fick kontakt med oss fick vi allt gratis, vilket passade oss på våran Låg Budget Resa!

Efter den här långa dagen var det skönt att få komma tillbaka till vårat trånga men mysiga rum, och vi var fulla av förväntningar inför morgondagens äventyr som nästa inlägg kommer handla om :-)

xx Emily


En bild från AURA på Tanya, Jessica och mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0