Det är inte bara GIL som ger London tips...

För ett par veckor sedan var en känd svensk bloggerska i London och har sedan tipsat om saker att göra där osv. Precis som vi :) Personen i fråga är självklart Isabella Löwengrip, "Blondinbella" som har bloggen www.blondinbella.se. Hon har även fått in många frågor om hennes vistelse i London och om hur hennes åsikter var om staden. Vi tänkte lägga in dessa i ett av våra egna inlägg för er att läsa och även kunna jämföra med vad vi sagt om just de nämnda ämnena. Det är ju aldrig fel att få in en extra åsikt eller tips vad det gäller detta!


Isabella! Skulle du kunna tänka dig bo i London?
Jag har faktiskt redan börjat kolla boende för att flytta ner några månader i höst. Jag vill skriva klart min chick-lit bok och London är en perfekt inspirationsstad. Om det är någon som vet någon som hyr ut sin lägenhet några månader får gärna höra av sig. Kraven från mina sida är september-november, väldigt centralt och “bra område”, bo själv, fräscht  (gym i huset vore toppen) och en hyra på max 20 000 i månaden. Maila gärna på  info at blondinbella.se (bilder vore grymt)
Hallå Bella! Varför åkte ni med RyanAir?
Ja, du det undrar jag också. För jag tog taxi till Skavsta (1499 kr) och taxi till hotellet från Stansted (1000 kr) och likadant hem så det blev så himla onödigt. Det enda bra med Ryanair är att man får prata i telefon från flygplanet, haha, Åker ni med Ryanair tänk på att ditt handbagage får väga 10 kilo och väskan som du checkar in får väga max 15 kilo. Övervikt är 250 kr per kilo.
Fina Isabella! Hur var vädret i London? Hälsn. Ida
Soligt och vår! Jag hade en tunn vårjacka och convers på fötterna
Vad kan man köpa på Primark? Bara kläder?
Primark lockar just för att det är så billigt och att dom har ju ALLT. Men tänk på att kvalitén är verkligen skit, H&M är rena rama kashmiren i jämförelse. När du shoppar på Primark (som är ungefär hälften av priset som H&M) så köp hellre plagg och skor som är mer trendiga som inte gör något om de bara håller några tvättar. Ska du till Primark (Oxford Street, t bana Marble Arch) så var där 9.00 för då finns godbitarna!
Vad är dina bästa budgettips när det gäller shopping och mat i London?
Bästa budgettipsen är Primark, Topshop, New Look och COS
Hej:) kändes det osäkert att gå runt i centrala stan under natten? Hört att det är mkt poliser där men så hör man ju också en hel del annat. KRAM!
Jag tror att det är ungefär samma som i Stockholm och jag tar alltid taxi. Dock upplevde jag att taxin var billigare i London än i Sverige. Be hotellet boka på väg till klubben.
hur mkt kostar all shoping, är det dyrare/billigare än i sverige?
Pundet har aldrig varit lägre än på 15 år så åk dit nu!!
Hej! Varför besökte ni inte Madame Tussauds, London Eye, London dungeon eller åkte sightseeing bus?
Jag har redan gjort allt sånt. Nu var det shopping och fest!
Gud vad gott det lät med pannkakor till frukost! Jag har en fråga - vilket är det bästa lunchstället i London du vet, som inte kostar supermycket?
Jag älskar sushin på rullband på Harvey Nichols (varuhus bredvid Harrods)
Hejsan! Jag ska åka till London genom Ryanair och kommer då att landa i Stansted, hur tar man sig till Londons centrum därifrån? Är det dyrt? Jag och min vän vill gärna bo i mitten av London nära till Madame Tussauds och Primark t.ex, men vi vet inte hur vi ska hitta billiga hotell eller vandrarhem! Har du några tips? Vilken gata ska man helst bo på? Tacksam för hjälp!
Från Stansted kan du ta buss för 8 pund eller tåg. När du kommer fram till “stan” så tar du tunnelbanan som är i anknytning till dit du ska. Taxi kostar ca 1000 kr. Vi bodde på Radisson Blue Portman vid Marble Arch (runt hörnet av Primark och Oxford Street) och jag älskar det hotellet! (vi bodde i en princess-svit, hotellet hade en egen chaufför istället för taxi. Det finns även billigare rum) Tidigare har jag bott vid South Kensington där är det otroligt vackert. Marble Arch är som att bo vid Drottninggatan.
Tror du det finns många möjligheter i London om man är typ tre sexton/sjuttonåriga tjejer som åker dit själva, alltså inte myndiga? Det kan kanske vara ett problem eftersom på de flesta hotell måste man vara över arton, men det skulle vara så kul att åka dit!
Jag åkte till London och festade när jag var 16 år gammal, jag kom in på krogen väldigt enkelt. Svenska tjejer är så snygga så det brukar gå bra, haha. På de mer populära ställena kan det vara svårare. Klubbar som jag rekommenderar är Cuckoo och Maddox (Nära Regent Street)
Kan du tipsa om bra restauranger?
Jag lägger gärna lite mer pengar på mat. Cocoon (typ som East i Stockholm) var jättebra och Texture har en stjärna i Michelin-guiden, den ligger på Portman Street, t bana Marble Arche). Är man nära Oxford Street och vill äta lite billigare hittar man bra ställen vid S:t Christophers place, bakom Selfridges.
Andra bra saker som man ska tänka på:
Ta med dig bra skor och promenera! Man man nästan gå överallt och be hotellet om en karta. Lägg tid på TopShop på Oxford Street för den är enorm och billigare än i Sverige. Skulle jag spendera alla mina pengar i en butik i London så skulle det bli den och absolut inte Primark! Jag köpte min Chanelväska på Selfridges och det är ett riktigt bra varuhus som ligger på Oxford Street. Vill du gå på marknader finns Portobello Road som är lite kul, även Camden som är lite ruffigare. Afternoon-tea med scones hittar du bland annat på Hilton Hotel på Parklane 22, Hyde Park. Att bo vid Marble Arch är verkligen något som jag rekommnerar, vi kunde gå överallt och klubbarna låg 6 pund ifrån med taxi


Lägger till en extra gång att den största delen av detta inlägg är lånat från www.blondinbella.se och alltså inte snott eller härmat på något sätt. Ville bara klargöra detta ;) Mer inlägg och bilder från hennes resa dit finns på hennes blogg lite längre bak i arkivet om ni är intresserade :)

Emmy


Kommentarer
Postat av: Maja

Blondinbella såå härmade er!

2010-04-15 @ 15:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0